FESTIVALUL NAŢIONAL DE TEATRU- 26 octombrie – 4 noiembrie 2012

Iniţiat în anul 1990, pe parcursul celor 22 ani de existenţă, Festivalul şi-a dobândit o identitate în spaţiul cultural românesc şi internaţional, aliniindu-se standardelor europene atât din punct de vedere valoric, cât şi din punct de vedere al parteneriatului financiar. Ministerul Culturii şi Patrimoniului Naţional şi Primăria Municipiului Bucureşti s-au alăturat Uniunii Teatrale din România în susţinerea acestui proiect cultural de importanţă naţională, proiect care a devenit program cu deschidere internaţională.

Artele spectacolului sunt găzduite şi puse în valoare anual în Bucureşti, în octombrie-noiembrie, când timp de 10 zile se prezintă în faţa publicului bucureştean un număr semnificativ de reprezentaţii (s-a pornit în 1990 cu un număr de 24 reprezentaţii, ajungând ca în anul 2007 să fie peste 92 de reprezentaţii ale celor mai valoroase creaţii din Bucureşti, din ţară şi din străinătate, în 2008, 80 de reprezentaţii, în anul 2009, 62 reprezentaţii, în anul 2010, 64 de reprezentaţii, în anul 2011, 65 de reprezentaţii, în anul 2012, 65 de reprezentaţii). Numărul invitaţilor din străinătate – directori de festivaluri, critici, manageri, regizori – a crescut an de an în mod proporţional cu dezvoltarea conceptului acestui festival, ajungând în anul 2011 la 60 invitaţi străini, care au venit să evalueze fenomenul teatral românesc.

Alături de spectacole importante ale teatrelor autohtone, de-a lungul timpului au fost prezente în Bucureşti cele mai reprezentative creaţii teatrale europene.
Una dintre reuşitele Festivalului Naţional de Teatru o reprezintă coagularea energiilor tuturor celor implicaţi în realizarea acestui eveniment extraordinar. În acest Festival sunt implicate peste 800 de persoane şi personalităţi, care timp de 10 zile îşi unesc efortul pentru a oferi publicului iubitor de teatru, profesioniştilor din spaţiul cultural românesc şi internaţional un eveniment teatral unic ca dimensiune şi valoare.

Festivalul Naţional de Teatru, cea mai importantă trecere în revistă a spectacolelor produse în România pe parcursul unei stagiuni, a ajuns la ediţia cu numărul 22. Aceasta se va desfăşura în Capitală, între 26 octombrie şi 4 noiembrie, având, ca de obicei, ca organizator Uniunea Teatrală din România care îşi propune ca pentru ediţia din 2012 a Festivalului Naţional de Teatru să continue demersul de susţinere, protejare şi promovarea a culturii teatrale româneşti în context european şi internaţional.


După analiza şi dezbaterile privind ultimele ediţii ale Festivalului Naţional de Teatru, Senatul UNITER a hotărât, prin vot, continuarea mandatului de selecţioner unic şi director artistic, al doamnei Alice Georgescu, critic şi Preşedintele Secţiei Române a Asociaţiei Internaţionale a Criticilor de Teatru, mandat început în 2011.
Prin implicarea responsabilă a UNITER în organizarea acestui eveniment s-a reuşit ca ultimele ediţii să reprezinte cadrul valoros cultural susţinut printr-un permanent dialog creativ la nivel naţional şi internaţional.

Prin spectacolele urmărite a fi invitate în cadrul Festivalului se urmăreşte asigurarea unei legături puternice şi dinamice între profesioniştii teatrului românesc şi public, un schimb între generaţiile de creatori din domeniul teatral, toate acestea contribuind la o mişcare profesionistă de calitate şi forţă în spaţiul creator naţional.
În acest sens, Festivalul este considerat a fi un spaţiu al întâlnirilor; al tuturor componentelor artei spectacolului, al instituţiilor de profil din România, al şcolilor şi companiilor independente, un spaţiu de analiză.

STRUCTURA FESTIVALULUI NAŢIONAL DE TEATRU

Ne aflăm la momentul în care doamna Alice Georgescu, selecţionerul artistic al FNT a prezentat selecţia ediţiei din acest an, structura Festivalului, invitaţii pe care consideră că este important să îi avem prezenţi în Bucureşti. Sunt selecţionate 32 de spectacole din Bucureşti şi din ţară, creaţii teatrale de marcă ale stagiunii trecute, realizate de teatre precum Teatrul Naţional Bucureşti, Teatrul Bulandra, Teatrul Naţional „Vasile Alecsandri” Iaşi, Teatrul Naţional Cluj, Teatrul Maghiar de Stat Cluj, Teatrul Naţional Timişoara, Teatrul Naţional „Radu Stanca” Sibiu, Teatrul Naţional „Marin Sorescu” Craiova. Sunt spectacole care poartă semnătura unor regizori recunoscuţi pe plan naţional şi internaţional, precum Andrei Şerban, Tompa Gabor, Mihai Măniuţiu, Alexandru Dabija, Radu Afrim, Yuri Kordonsky, recitaluri ale unor mari actori români, dar şi o secţiune dedicată teatrului de mâine.

Festivalul propune din nou un pilon tematic central – de astă dată, opera regizorală a lui Silviu Purcărete, unul dintre cei mai faimoşi artişti români de astăzi –, dar stă, totodată, sub semnul celor doi autori cărora UNESCO le-a dedicat anul 2012: suedezul August Strindberg, comemorat la 100 de ani de la dispariţie, şi conaţionalul I.L. Caragiale, sărbătorit la 160 de ani de la naştere şi deplâns la 100 de ani de la moarte. Alături de cele trei secţiuni ce reflectă în mod specific creaţia acestor personalităţi ale scenei universale, afişul festivalului cuprinde un număr de spectacole semnificative pentru fizionomia stagiunii 2011-2012, care, indiferent că pornesc de la texte de Shakespeare, Molière, Calderón de la Barca, Albert Camus, Gellu Naum sau Herta Müller, indiferent că sunt semnate de regizori precum Andrei Şerban, Gábor Tompa, Alexandru Dabija, Victor Ioan Frunză, László Bocsárdi, Radu Afrim sau de tineri debutanţi, indiferent că sunt grupate sub titlul generic De toate pentru toţi, Actorii, în prim-plan sau Teatrul de mâine, alcătuiesc, laolaltă, o imagine semnificativă a vieţii noastre (teatrale, dar nu numai!), aflate, de câtva timp, în puterea unei crize aparent fără de sfârşit – „Criză teribilă, monşer!”, cum zice Caragiale. E o exclamaţie ce ar fi putut constitui, de altfel, motto-ul FNT în anul de graţie 2012. În locul ei, organizatorii – echipa Uniunii Teatrale din România, condusă de directorul artistic Alice Georgescu şi directorul executiv Aura Corbeanu, vicepreşedintele UNITER – aşază însă pe frontispiciul evenimentului o formulare mult mai luminoasă, datorată aceluiaşi ilustru compatriot: „Turtă dulce, panorame, comédii…”. Este o privelişte pe care, sperăm cu toţii, o vor admira cât mai mulţi spectatori. În ciuda crizei!