Forma feţei este elementul determinant în distribuţia machiajului (structura osaturii faciale, maniera de organizare a trăsăturilor, umbrele proprii şi purtate etc.) Ce trebuie specificat de la bun început este faptul ca nu trebuie corectate toate imperfecţiunile, deoarece multe dinte ele unele subliniază personalitatea persoanei în cauză.
Oasele importante ale feţei sunt cel frontal, oasele temporale, zigomatice, mandibula, osul nazal și arcada sprâncenoasă.
Când ne amintim de frumuseţile legendare, ne referim în general la trăsături distincte, chiar defecte (nas prea mare, gură prea cărnoasă, sprâncene prea groase etc.). Ideal este, însă să se creeze un balans între trăsăturile care captează privirea. Frumuseţea personală se obţine doar prin evidenţierea, în mod egal, a trăsăturilor (dacă una preia controlul, echilibrul trebuie reinstalat)
Forma feţei trebuie apreciată cu onestitate iar corectura acesteia se face raportat la o formă de bază. Aceasta din urmă se pune în evidenţă în felul următor: se prinde tot părul, se demachiază întreaga faţă şi se aplică peste tot o cremă foarte lucioasă, rece, după care se iluminează cu o sursă frontală directă foarte puternic. Corecturile se fac, de preferat, în lumină fluorescentă de zi pentru a da rezultatele dorite. Există şi combinaţii de forme, caz în care se vor combina şi strategiile de corectare specifice celor două tipologii.
Umbrirea bazei de machiaj trebuie să dea un aspect echilibrat, bine proporţionat (atenţia trebuie să cadă asupra efectului, şi nu asupra tehnicii). Scopul umbririi feței este aducerea acesteia cât mai aproape de oval.
Dar să vedem care sunt tipurile de fețe și, mai exact, ce corectări aplicăm acolo unde este cazul!
Fața ovală (denumită și “venusiană” ) este forma ideală către care tindem prin corecturi. Teoretic, compoziţia feţei e divizată pe orizontal în trei fâşii egale: de la linia părului la linia sprâncenelor, de la sprâncene la linia de sub nas și de la nas la bărbie.
În cazul feței ovale, nu sunt necesare tehnici speciale de corectare dar e bine să fie valorificată atractivitatea formelor rotunjite.
Referitor la machiajul sprâncenelor, acestea se vor ridica puţin spre coadă (senzaţia de “aripi”)
Pleoapele se machiază începând din cetrul acesteia spre exterior unde se accentuează pentru a creea senzația de „ochi migdalați”, se merge apoi, ușor, din pliul pleoapei spre colţul extern însă în așa fel încât să nu se depășească lungimea sprâncenei
Fardul de obraz se aplică sub pomeți, în formă de cerc
Buzele trebuie să aibă o formă cărnoasă iar în centrul bărbiei se aplică punct de blush.
Fața rotundă (denumită şi “lunară”sau ”solară”) dă o notă “drăgălaşă” persoanei, dar dacă e prea rotundă devine supărătoare
Umbra pentru corectură se alege cu o jumătate de ton mai închisă decât baza de machiaj, corecturile sunt unghiulare iar toate tuşele trebuie să fie verticale.
Sprâncenele trebuie să fie cât mai scurte şi cât mai în sus (altfel sugerează “luna plină”)
Pe pleoape, fardurile trebuie aplicate în triunghiuri înalte spre colţul extern al ochiului. Din colţul intern până la centrul arcadei se aplică un fard luminos iar colţul extern se iluminează şi el.
Fardul de obraz se aplică accentuat în centrul feţei, sub ochi, estompat spre exterior şi pe linia părului, vertical, pe tâmple.
Gura trebuie să fie mică, plină, rotundă (formă de “cireaşă”) iar pe bărbie se aplică un triunghi de blush cu vârful în jos.
Pentru corectarea feței pătrățoase sau “jupiteriene” se folosesc două tonuri de fond de ten pentru a da feței un aspect cât mai natural.
Umbrirea se face prin triunghiuri de fond de ten închis la culoare (structura de bază trebuie îndulcită prin adăugarea de unghiuri contrastante de culoare).
Machiajul pleoapelor trebuie să atragă lumina pe centrul pleoapei (zonă închisă pe linia genelor, din centrul pleoapei până după coada sprâncenei). Se luminează foarte puternic colţul intern al ochiului și se aplică o culoare deschisă şi deasupra cozii sprâncenelor.
În ceea ce privește fardul de obraz,accentul cade pe centrul feţei şi se estompează spre urechi. Se aplică mai exact în formă de triunghi alungit
Buza inferioară se conturează în formă de triunghi cu vârful în jos și face astfel contrast cu orizontala mandibulei.
În cazul feței alungite, denumită şi “saturniană”, se va folosi pe toată partea centrală a feţei o bază de machiaj închisă la culoare (în formă de triunghi cu vârful în jos) iar pe laterale şi în centrul bărbiei se va folosi o bază mai deschisă. Partea de sub bărbie se va umbri cu baza mai închisă, ca şi zona de inserţie a părului prin tuşe orizontale.
Sprâncenele se conturează cât mai orizontal şi cât mai drept.
Machiajul pleoapelor se realizează din tuşe orizontale, din colţul intern în pliul pleoapei şi apoi spre exterior. Nu se urcă cu pata de culoare și nu se închide linia arcadei
Fardul de obraz se aplică într-o linie dreaptă care merge spre urechi dar nu se aplică în centrul feţei.
Gura trebuie să fie cât mai orizontală. “V”-ul buzei superioare trebuie estompat iar buza inferioară se face mai mică decât conturul natural.
Bărbia se umbreşte dedesubt, chiar pe linia mandibulei.
Fața triunghiulară cu vârful în jos, denumită şi “pământeană”, se caracterizează printr-o frunte prea proeminentă şi bărbie foarte ascuţită. Astfel se vor crea două triunghiuri de umbră pe colţurile frunţii, iar părţile laterale se vor ilumina cu o bază de machiaj cu două tonuri mai deschisă decât pielea.
Sprâncenele trebuie arcuite spre coadă, care trebuie îndreptată spre ureche şi alungită foarte mult
Machiajul pleoapelor se realizează prin tuşe verticale. Se umbreste exclusiv deasupra pupilei iar genele se vor rimela doar pe centru.
Fardul de obraz se va amesteca şi estompa înspre partea inferioară a pomeţilor, relativ central iar zona de dedesubt se va completa cu o culoare luminoasă
Buzele se trasează înguste, dar conturate peste conturul natural și, foarte important, se estompează colţurile.
Bărbia se umbreşte dedesubt şi se iluminează pe centru cu o bandă orizontală (lăţire).
Sorin Luca
Sursa foto: www.onespecs.co.uk