Cele mai controversate piese de teatru ale secolului XX

Fiecare secol este dominat de câte o societate cu anumite reguli bine întipărite în mentalul colectiv. În  trecut (şi  azi, în anumite cazuri), când o piesă de teatru sau o carte abordau teme care încălcau aceste reguli, ele sfârşeau prin a fi cenzuare. Desigur, ceea ce era controversat acum 100 de ani, astăzi poate intra foarte uşor în sfera banalului, de aceea unele dintre piesele prezentate s-ar putea să nu pară atât de rele acum pe cât erau considerate atunci.

 

Deşteptarea primăverii – Frank Wedekind

Societatea are valori morale greşite

O piesă de teatru cu un ton critic îndreptat către valorile morale greşite propuse de către societate şi care susţine drepturile adolescenţilor. Scrisă la sfârşitul anilor 1800, piesa a fost jucată în 1906 şi are subtitilulTragedia Copiilor. În ziua de azi piesa a fost transformată într-un musical de mare succes, care se conturează pe un fir narativ cu nuanţe satirice, unde problemele adolescentine se întâlnesc cu sexualitatea înfloritoare. Personajele principale sunt naive, tinere şi plăcute. Prin constrast, personajele adulte sunt igonarante şi încăpăţânate. Când acestea aduc în discuţie valorile morale, învocând ruşine în loc de înţelegere şi compasiune, pesonajele principale îi taxează. Pentru multe decenii, piesa a fost considerată prea perversă şi nepotrivită publicului.

Împăratul Jones – Eugene O’Neill

Un personaj principal atipic într-o lume care nu-l apreciază

Nu este cea mai bună piesă a autorului dar cu siguranţă este cea mai controversată. Piesa are scene de violenţă, aduce critici post-colonialismului şi mai ales, promovează cultura africana şi afroamericană într-un timp în care rasismul era acceptat.

Piesa (întrepretată în primii ani din 1920) prezintă povestea lui Brutus Jones, un muncitor de cale ferată care devine un hoţ, un criminal, un evadat şi după ce călătoreşte în Indiile de Vest, un conducător de insulă autoproclamat care îşi schimbă valorile în momentul în care îi observă pe americanii din înalta societate.

Chiar dacă personajul principal este atipic, fiind imoral şi violent, O’Neill şi-a exprimat punctul de vedere despre prejudecăţi. Dar în ziua de azi mulţi se întreabă cât de bună a fost alegerea autorului de a face personajul principal un afroamerican cu un sistem de valori atât de greşit.

Ora Copiilor – Lillian Hellman

Neînţelegerile pot duce la tragedii

Piesa apărută în 1934 tratează lesbianismul, motiv pentru care a fost cenzurată în Chicago, Boston şi chiar Londra.

Piesa are la bază povestea tragică a două prietene (Martha şi Karen) care au deschis împreună o şcoală pentru fete. La un moment dat, o elevă susţine că le-a văzut pe cele două femei într-o activitate care putea fi interpretată drept romantică. De aici pornesc şiruri întregi de munciuni, acuzaţii, supărări şi dezastre emoţionale.

Punctul culminat al piesei vine când Martha, într-un moment în care este dominată de stres şi emoţii, mărturiseşte că este îndrăgostită de Karen. Când celalaltă femeie îi spune că este doar obosită şi că trebuie să se întindă, Matha se duce în celalată camera şi se sinucide.

Piesa a pavat drumul mai multor piese de excepţie care au abordat acelaşi subiect.

 

Mama Curaj şi Copii ei – Bertolt Brecht

Războiul schimbă pe oricine

Apărută în ultimii ani din 1930, piesa are la bază ororile războiului. Personajul principal este o femeie care încearcă să facă față războiului. Dar acesta ţine 12 ani, timp în care ea vede cum fiecare copil este răpus de violenţa care vine o dată cu el. Într-o scenă macabră, ea vede cum trupul fiului ei este aruncat într-o groapă dar nu-l recunoaşte de teamă să nu fie considerată mama inamicului. Chiar dacă lucrarea este plasată în 1600, ea a apărut în 1939 şi este de atunci folosită ca referinţă când este vorba de a reda cât mai bine ororile războiului.

 

Rinoceri – Eugen Ionescu

Lupta împotriva conformismului

O piesă care face parte din teatrul absurdului şi povesteşte cum oamenii se transformă în rinoceri. Lucrarea autorului reprezintă o luptă împotriva conformismului şi după unii, o averizare asupra pericolelor provocate de stalinism şi fascism.

Saftiuc Anca

Surse foto:

www.mediafax.ro

agenda.liternet.ro

regizorcautpiesa.ro