Cei care au văzut filmul Bird, în regia lui Clint Eastwood, își vor aminti probabil, secvența în care Charlie Perker și Dizzy Gillespie călătoresc într-o noapte spre casa din Los Angeles a “idolului” lor, Igor Stravinsky. Sună la poartă, în timp ce stau sfioși în umbră, neîndrăznind să îl abordeze pe marele compositor în momentul în care acesta le deschide. Impresia venerației în fața unei figuri muzicale “iconice” care totuși răspunde la propria-i… sonerie, este memorabilă.
Totuși, pentru cei care apreciază cultura anilor ’20, filmul Coco Chanel & Igor Stravinsky (2009), cel care este, de fapt, recomandarea zilei, in regia lui Jan Kounen, va fi o inspirație, chiar dacă subiectul abordat este presupusa aventură amoroasă dintre Chanel (Anna Mouglais), una dintre cele mai importante figuri ale modei secolului XX și Igor Stravinsky (Mads Mikkelsen), compozitor emblematic al perioadei.
Filmul începe cu un moment controversat pentru cultura modernă, și anume prima seară (29 mai 1913, Théâtre de Champs-Élysées, Paris) a punerii în scena baletului rusesc a Ritualului Primăverii, un balet în două acte semnat de Stravinsky.
Conform peliculei, în 1920, Coco Chanel, neconsolată după decesul unei mari iubiri, Boy Capel, îl cunoaște pe compozitorul rus Igor Stravinsky, refugiat în Franţa, ca urmare a revoluţiei ruse. Cu o evidentă apreciere în fața creației acestuia, Chanel îl invită pe Stravinsky să locuiască împreună cu familia în vila sa impozantă, o adevărată operă de artă a arhitecturii art-deco timpurii.
Atracția care ia naștere între cei doi protagoniști, provoacă legarea unei relații pasionale, care îi inspiră pe ambii în procesul creației artistice. Acestei pasiuni nu i se poate opune nici măcar soția bolnavă de tuberculoză a lui Stravinski, cea care observă schimbări evidente în muzica artistului, remarcand-o drept “mult mai pasională”.
Independența lui Chanel o oprește însă din a se mulțumi cu rolul de amantă, în momentul în care Stravinsky îi neagă latura artistică, numind-o mai degrabă, “comerciantă”.
Imaginea și costumele, dintre care și creații ale lui Karl Lagerfeld, sunt un alt punct forte al filmului. Totuși, designerul casei Chanel, Lagerfeld consideră filmul în discuție o pură ficțiune, dar nu a refuzat să o îndrume pe Anna Mouglais în rolul de cunoaștere al unei personalități complexe – Coco.
Fără alte dezvăluiri despre cursul evenimentelor, filmul merită văzut.