Te interesează un job de mystery shopping?

Tehnica Mystery Shopping era folosită, în trecut de către detectivii particulari, în scopul prevenirii furtului în rândul angajaţilor din bănci.  Din 1980, tehnica a devenit din ce în ce mai populară, fiind implementată de tot mai multe magazine. În prezent, industria Mystery Shopping  este în plină dezvoltare.

Ideea de Mystery Shopping a apărut ca o alternativă la metodele clasice de cercetare de piaţă, pentru a strânge informaţii cu privire la calitatea produselor şi a serviciilor oferite şi în special la aspectele ce ţin de departamentul client service.

„Clienţii sub acoperire” nu au rolul de a critica activitatea unui departament, ci de a oferi informaţii corecte cu privire la activitatea pe care acesta o desfăşoară (bănci, cazinouri, magazine de haine, magazine alimentare, restaurante etc).

Clientul undercover

„Clientul misterios” observă modul în care angajaţii îl vor trata prin cereri spontane, uneori chiar neobişnuite. Acest tip de supraveghere este un mod eficient de a descoperi greşelile personalului la timp.

În general acesta trebuie să îşi noteze nişte lucruri de bază ca urmare a analizei sale obiective: numărul de angajaţi din incintă în momentul în care intră, numele angajaţilor, promptitudinea cu care este servit, dacă angajatul este politicos sau nu, eficienţa cu care îi rezolvă cererea, argumentele folosite în timpul procesului de vânzare, persuasiunea, aspectul locului.

Cu siguranţă vă întrebaţi care sunt cerinţele pentru un astfel de job. În primul rând persoana trebuie să fie obiectivă, comunicativă, echilibrată, din punct de vedere emoţional, să aibă un nivel ridicat de observaţie şi ceva talent actoricesc. Acesta primeşte de regulă un scenariu pe care trebuie să îl respecte cu stricteţe, pentru a nu influenţa rezultatul observării. Toate informaţiile aflate sunt, evident, confidenţiale.

Unele companii au la dispoziţie asemenea joburi nu pentru a analiza comportamentul propriilor angajaţi, ci pentru a afla mai multe detalii despre produsele şi serviciile oferite de concurenţă, în limitele legii, desigur.

Un astfel de job nu presupune un program fix, iar salariul se oferă în funcţie de serviciile prestate.

Statisticile au demonstrat că utilizarea unui astfel de serviciu poate fi benefică pentru companie, aşa că această metodă de cercetare a început să devină destul de populară, nu numai în Statele Unite ci şi în Europa.

În România nu ai nevoie de studii superioare pentru acest job, care este considerat part-time. Trebuie însă să reuneşti toate calităţile enumerate mai sus pentru a intra în baza de date a unei companii şi pentru a fi recrutat.

Cristina Mîrzoi