Primele zile de Europafest: o încântare auditivă

Vineri şi sâmbătă (4 şi 5 mai) la Europafest, m-am delectat cu audiţia primelor trei trupe prezente în cadrul festivalului, care transformă Bucureştiul, pentru aproape trei săptămâni, anul acesta, în capitala mondială a muzicii.

Această formulare nu este deloc exagerată, ba dimpotrivă, este foarte sinceră, întrucât cei care vor lua parte la concertele susţinute în locaţii precum Teatrul Odeon, El Comandante Primer, Sala Dalles, vor putea să urmărească peste 300 muzicieni, veniţi din 45 de ţări, respectiv: Armenia, Australia, Austria, Azerbaidjan, Belgia, Brazilia, Bulgaria, Canada, China, Columbia, Coreea de Sud, Croaţia, Cuba, Ecuador, Elveţia, Finlanda, Franţa, Georgia, Germania, Grecia, Irlanda, Islanda, Israel, Italia, Japonia, Kazakhstan, Letonia, Lituania, Luxemburg, Marea Britanie, Norvegia, Olanda, Polonia, Rep. Moldova, România, Rusia, Serbia, Slovenia, Spania, SUA, Suedia, Taiwan, Turcia, Ucraina, Ungaria.

Dacă sunteţi curioşi ce am ascultat aseară, vă spun că încântarea a venit din partea unor formule muzicale pe care nu le cunoşteam şi pe care mă bucur că le-am descoperit: Vincent’s Chair Trio (Australia şi UK), Xavier Dotras Trio (Spania), Arnesen Blues Band (Suedia).

Încă mai fredonez melodiile celor de la Vincent’s Chair, pe care i-am urmărit atât vineri, în deschidere, pentru că, pe lângă piese proprii, Kathie Renner, solista, pianista şi compozitoarea trupei, a ales să reorchestreze, în manieră proprie, imnul Europei (Odă bucuriei, fragmentul care închide Simfonia a 9-a a lui Bethoveen), cât şi sâmbătă, într-un program mai amplu.

Sensibilitatea acestei trupe este copleşitoare, trecând cu uşurinţă printr-un registru jazz, apoi folk, pop sau world. Muzica lor spune, cu fiecare piesă, o poveste sofisticată, de aceea nu poţi să îi asculţi, fără să fii atent şi la versuri.

În muzica celor de la Vincent’s Chair, regăsim, atent, influenţe din artişti precum: Joni Mitchell, Sting, Paul Simon, Pat Metheny.

O altă descoperire fascinantă, atât  a serii de vineri cât şi a celei de sâmbătă, la Teatrul Odeon, au reprezentat-o cei de la Xavier Dotras Trio, veniţi din Spania, o trupă formată în 2004 şi în al cărei repertoriu, jazz-ul fuzionează cu clasicul, iar accentele puternice de bossa nova şi flamenco însufleţesc un pian, o percuţie şi un contrabas.

Printre piesele lor, pot fi ascultate reinterpretări ale unor lucrări de Michel Petrucciani, J. S. Bach, Bill Evans, F. Chopin, Enrico Pieranunzi, Henry Mancini şi Ennio Morricone.

Dacă veţi merge în seara aceasta, de la 19:00 la Teatrul Odeon, veţi asculta blues, cu Arnesen Blues Band, o trupă suedeză, pentru care fiecare piesă cântată este precum o călătorie spre alte ritmuri şi stări, din care se întorc, inevitabil, la blues.

Pentru că am avut ocazia să îi ascult şi vineri, pot să spun că dacă celelalte două trupe mi-au indus o stare de visare, de meditaţie, atenţie şi de relaxare, Arnesen Band a oferit un spectacol vulcanic, plin de vigoare şi improvizaţie, pentru că asta ştiu ei, cel mai bine, să facă.

Programul zilelor următoare, cât şi detalii despre trupe şi locaţii, pot fi găsite pe site-ul oficial al evenimentului, deopotrivă cu alte amănunte despre spectacolele pe care aveţi ocazia să le urmăriţi, zilele acestea, atât la Europafest, cât şi la Cafe Festival, Bucharest International Jazz Competition şi Jeunesses International Music Competition, programe de succes, desfăşurate concomitent, sub semnătura JmEvents.

Adelina Turcu