Coffe Art sau Latte Art a devenit un curent artistic în anii 1980 în America, în special în cafenelele Expresso Vivace, proprietarul David Schomer fiind un promoter activ al acestei inovaţii. Schomer a fost primul care a desenat o Rosetta, un tip foarte dificil de frunze în Coffeeshop-ul său din Seattle, SUA, în anii ‘80. Gestul său a inspirat şi cafegii să îşi descopere latura artistică.
Mod de realizare
Desenele sunt create în topping-ul cafelei espesso. Există două metode de realizare de artă în cafea. Prima metodă presupune realizarea de modele prin turnarea laptelui în espresso. Aceasta metodă se numeşte “free pour latte art”.
Cele mai populare desene sunt forme mai simple precum spiralele, frunzele sau inimioarele. A doua metodă presupune desenarea cu ajutorul unui instrument în forma de stilou, folosind frişcă, pudră solubilă sau ciocolată. Desenul se realizează cu ajutorul unor şabloane şi prin presărarea de scorţişoară sau zahăr. Acest stil de art latte se numeşte“etching” sau “sketching”.
Barista World Championship
La noi încă nu a luat o mare amploare această mişcare artistică, deşi din 2010 a început să se organizeze în România un un campionat inedit de barista. Barista este acel barman specializat în realizarea de băuturi pe bază de cafea.
Acest eveniment a fost organizat de SCAE, o asociaţie non-profit cu un număr de membri în toata lumea care lucrează pentru excelenţă în cafea, pentru o piaţă corectă şi pentru servicii la standardele cele mai înalte.
Această organizaţie se ocupă de concursuri dar şi de organizarea diverselor expoziţii naţionale. Pentru pasionaţi, SCAE organizează cursuri specializate în arta cafelei la Bucharest School of Coffee. Cei mai mulţi barista susţin că deşi aspectul atrăgător al unei cafele este un atribut important, mai presus de acesta este gustul ei, care este un element esenţial.
Anul acesta s-a implementat în România şi ideea Coffee Bike care presupune amplasarea unor coffee shops mobile în locuri publice. Acest sistem de vânzare include o bicicletă cu trei roţi, unde se comercializează în principal cafea, dar şi sucuri naturale, prăjituri sau ceaiuri. Mobile Bike-ul comercializat este pe atât de util pe cât este şi “eco-friendly”.
Pe viitor sperăm să apară în România şi alte proiecte inedite care să dezvolte mişcarea de artă a cafelei. Ne-ar face dimineţile mult mai energice!
Cristina Mîrzoi
Surse foto:
knowyourmeme.com
sig.biz