Conceptul de maşină hibrid şi avantajele sale
Maşinile hibrid sunt foarte populare în Statele Unite, spre deosebire de piaţa europeană, aflată încă în dezvoltare, cele mai eco-friendly oraşe fiind Amsterdam, Paris şi Londra, unde există o reţea complexă de alimentare a acestor automobile.
Motivul pentru care acestea au fost create a fost determinat de creşterea preţului combustibililor, dar şi de nivelul alarmant al poluării. Avantajele acestor automobile sunt numeroase, de la motorul silenţios, la consumul redus, pînă la uşurinţa modului de utilizare. Preţul însă este mult mai ridicat faţă de un automobil obişnuit. Cea mai mare companie producătoare de automobile hibrid este Toyota.
Tipul de combustibil folosit pentru aceste vehicule diferă de la energie solară, eoliană, electrică, combustibili solizi, hidrogen, deşeuri reciclate, până la energie electromagnetică. Maşinile hibrid diminuează masiv emisiile de dioxid de carbon, ceea ce reprezintă un avantaj semnificativ, ţinând cont de problemele de mediu cu care ne confruntăm în prezent.
Cine nu alege varianta eco
Mulţi critică acest tip de vehicul, majoritatea şoferilor preferă maşini puternice şi cu un look atrăgător. Aceştia susţin faptul că acest tip de maşină nu este puternică, are o limită de viteză nesatisfăcătoară, un design neatrăgător, sau că este vulnerabilă la drum lung. Cei de la Toyota au demonstrat de curând că multe dintre critici sunt nefondate, deoarece maşinile hibrid sunt mult mai rezistente, şansele de defectare a motorului fiind mai ridicate la maşinile normale.
Maşini hibrid, prezente pe piaţa românească
În prezent în România există o ofertă de mai multe modele, produse de BMW, Toyota, Porche, Honda, Lexus şi, mai nou, Opel. Preţul unui model produs de BMW, de exemplu, Active Hybrid 5, este de 67.000 de euro. Putem vorbi şi de Citroen C-zero, introdus mai nou pe piaţa românească la preţul de aproximativ 37.000 de euro.
De curând însă, la Salonul Auto de la Geneva, trei români au expus un nou model de hibrid numit hyMod, cu 6 locuri, un motor electric şi unul pe benzină normală.
Sunt românii eco-friendly?
Piaţa maşinilor hibrid rămâne însă un segment redus pe piaţa românească, în ciuda eforturilor de a promova acest tip de automobil. Numărul de maşini vîndute de Toyota a scăzut considerabil de-a lungul timpului.
Dacă în 2007 s-au vândut 68 de hibride, în 2011 s-au numărat doar 17 maşini. Motivele sunt diverse, cei mai mulţi invocând preţul ridicat. În prezent cel mai ieftin hibrid de pe piaţa românească este Honda Insight, ce poate fi achiziţionată cu 20.000 de euro.
Modelul cu cel mai mare succes pe piaţa naţională este Lexus, având la activ 181 de vânzări.
Cristina Mîrzoi