E-commerce sau electronic commerce: termeni utilizați pentru orice tip de afacere care presupune transferul de informaţii via internet. Acest timp de afacere a devenit foarte popular în ultimii ani, chiar şi în România, datorită avantajlor pe care le oferă.
Comerţul electronic permite achiziţionarea de bunuri şi servicii, fără a mai întâmpina dificultăţi precum distanţa sau timpul. Piaţa electronică este mediul virtual în care are loc procesul de vânzare-cumpărare.
Tipuri de e-commerce
B2B (Business to business): se referă la comercializarea de bunuri şi servicii între companii, indiferent de natura lor (fabrici, organizaţii non-guvernamentale etc.)
B2C (Business to Consumer): se referă la achiziţiile pe care le fac persoanele fizice de la diverse magazine online.
C2B (Consumer to Business): persoanele fizice care folosesc internetul pentru a-şi vinde produsele companiilor.
C2C (Consumer to consumer): schimbul de produse şi servicii între persoane fizice este destul de popular via internet. La nivel global cel mai mare site specializat în C2C este E-bay, iar în România Okazii.ro
Alte forme de e-commerce sunt cele care implică structurile guvernamentale: B2G (business to government), G2B (government to business) şi G2C (government to consumer).
Procesul de achiziţionare
Achiziţionarea produselor se face prin intermediul unui coş de cumpărături virtual. În general, orice site îţi va solicita o înregistrare pentru a crea un user. După ce ai ales toate produsele, trebuie să efectuezi plata online, prin intermediul cardului. Cel mai mare site care se ocupă de transferurile electronice este PayPal.
Cum să ai o afacere de succes
Avantajele comerțului pnline sunt numeroase, atât pentru companii cât şi pentru consumatorii individuali. Pentru companii reprezintă un mod de a se extinde pe piaţa internaţională dar şi de a minimaliza costurile. La ora actuală internetul este cel mai bun mijloc prin care să îţi vinzi afacerea, trebuie să ştii însă cum să îţi promovezi produsele.
Nu poţi să aştepţi ca oamenii să-ţi găsească din întâmplare site-ul. Trebuie să te foloseşti de reţelele sociale din plin şi să menţii o relaţie constantă cu consumatorii. Trebuie să îți reînoieşti, în mod continuu, conţinutul şi să te foloseşti de uneltele SEO pentru o bună optimizare a site-ului.
Poţi verifica interesul utilizatorilor faţă de site, prin instrumente de genul Google Analitics sau WTA.
Conţinutul trebuie să fie foarte bine organizat astfel încât utilizatorul să navigheze cu uşurinţă prin toate categoriile şi să poate observa toate produsele. Search Bar-ul trebuie să fie cât mai vizibil, iar informaţiile despre produse cât mai concrete.
Pozele sunt un instrument foarte important în procesul de vânzare. Cu cât mai multe poze, cu atât mai bine. Înainte de a afişa opţiunile de plată trebuie să fie foarte clar modul de livrare şi perioada de timp. Nu uita de e-mail-ul prin care utilizatorul confirmă comanda.
Organizează în mod eficient detaliile din câmpul de comandă. Aspectul general al site-ului trebuie să fie user-friendly, de preferat cât mai simplu. Nu este în regulă să îl încarci cu prea multe efecte vizuale. Site-ul trebuie să inspire încredere.
Pentru consumatori, procedeul de e-commerce reprezintă alternativa ideală. Aceştia pot face tranzacţii de oriunde şi la orice oră, pot să studieze din plin varietatea de produse şi să le primească acasă, într-un timp scurt.
Cristina Mîrzoi
Surse foto: