Interviu cu Edgar Mueller- artist

  1.      De cât timp ai început să înfrumuseţezi străzile cu picturile acestea miraculoase ?

Pentru mine, arta mea nu are de a face cu miraculosul. Este doar rezultatul bucuriei mele personale de a crea ceva nou.

Până acum câţiva ani modul clasic de a face arta de stradă era să copiezi cele mai cunoscute lucrări din istoria artei. Aceasta are cu siguranţă legătură cu fapul că recompensa era raportată la talentul tehnic al pictorului. Oamenilor le plăcea mult mai mult dacă vedeau un tablou faimos, cum ar fi Mona Lisa, făcut cum trebuie, şi răsplăteau artistul lăsând ceva mai mulţi bani. Pictorul de stradă întotdeauna uimea şi convingea prin talentul lui tehnic iar răsplata era în funcţie de cât de bine lucra.

Eu am copiat cele mai cunoscute tablouri din lume şi pot spune că nu m-am săturat să învăţ tehnicile bătrânilor maeştrii si modul lor de a transpune în imagini. Le-am preluat din metode din ce în ce mai mult.

Acum aproximativ 15 ani industria publicitară a descoperit că arta de stradă reprezintă o cale prolifica de a face reclamă. Picturile stradale ajung mult mai repede la un numar mare de oameni deoarece totul are loc în public. Multe evenimente de promovare sunt acompaniate de aceste picturi care sunt mai mult sau mai puţin nişte postere imense pictate pe asfalt. Ca să scoată şi mai mult în evidenţă aceste picturi, artiştii au început să folosească o tehnică antică numită anamorfoza. Această tehnica era deja folosită de pictori cunoscuţi din Evul Mediu, precum Hans Holbein sau William Scrots. Aşa s-a născut arta 3D.

Pentru o vreme am lucrat în industria publicitară până când am realizat, acum 10 ani, că această meserie nu mă satisface deloc şi cu siguranţă nu îmi va aduce nimic plăcut. Prima mea pictură anamorfică de mărimi mari a fost “The Waterfall” şi o consider a fi punctul meu de plecare înspre o nouă direcţie. Simţeam aceasta nouă cale ca fiind mult mai autentică şi sinceră aşa că am decis să continui şi fac asta chiar şi în ziua de azi. Am realizat ca mă pot exprima doar într-un mod autentic deoarece este singurul mod în care arta se îmbină cu ceea ce sunt eu în esenţă.

2.  Ce te-a făcut să creezi acest tip de artă? Ca să fiu mai exactă, ce te-a inspirat sa te concentrezi pe arta stradală?

Oamenii au fost mereu fascinaţi de picturile cu iluzii optice. La fel şi eu. Fiecare artist este în căutarea unor moduri de a se exprima şi de a ajunge la public.  Pur şi simplu iubesc provocarea acestei meserii complexe şi apreciez foarte mult oamenii care îşi doresc să interacţioneze cu munca mea atunci când intră în contact cu ea.

3. Ai afirmat că: “La început reproduceam opere ale unor maeştrii precum Rembrandt, Caravaggio şi alţii.“ Unde ai pictat aceste reproduceri? Tot pe străzi?

Aceste picturi sunt făcute exclusiv în spaţiul public. Străzile sunt ceea ce consider eu a fi studioul meu de artă. Cu toate că schiţele pentru aceste piese le fac în atelierul meu de acasă procesul vital are loc în public. .

 4. Ce proiecte desfăşori în prezent? Ce altceva ne pregăteşti pentru viitor?

În momentul de faţă lucrez la un proiect pentru prefectura Yamanashi în Japonia care va fii implementat în august 2013. Un alt proiect va fi în Rusia în luna mai.

Îmi place să descopări noi moduri de a mă exprima şi prefer să îmi las câteva opţiuni în ceea ce priveşte evoluţia mea pe plan artistic- tocmai de aceea nu plănuiesc prea multe din timp.

 5. Cum crezi că percep oamenii arta pe care o creezi tu?

Picturile mele pun sub semnul întrebării percepţia individuală şi provoacă observatorul să privească de doua ori în viaţa de zi cu zi. După câteva secunde atenţia noastră se disipă şi nu ne mai putem concentra. Nu percepem cu ochii ci prin ochi. Ei funcţionează precum un obiectiv foto care converteşte semnalele optice în semnale electrice care sunt trimise la creier. Acolo este locul in care realitatea noastră se formează. Această realitate este formată din impresii plus toată experienţa şi amintirile acumulate. Poate fi greu de imaginat că aceeaşi masă este percepută în mod diferit în funcţie de individ – ca să ajungem la un consens ne-am pus de acord asupra caracteristicilor ei generale.

          În acelaşi mod fiecare observator va vedea lucrurile într-un mod diferit –  el va percepe doar ceea ce creierul lui va vrea sa vadă în acel moment.

          Dacă iei în calcul studiile stiinţifice asupra fizicii cuantice, acest subiect devine şi mai entuziasmant – întrebarea este dacă masa chiar există sau devine realitate doar în momentul în care o observăm.

 

 6. Care a fost cea mai mare reuşită a ta în ceea ce priveşte arta stradală?

Din punctul meu de vedere “reuşită” înseamnă să pot schimba modul în care arată un spaţiu public în câteva zile, doar cu o pensulă şi nişte culori. Este un efort fizic, dar şi psihic, ca atunci când alergi la maraton. Succesul pentru mine este atunci când pot să finalizez o pictură şi momentul în care oamenii încep să interacţioneze şi să contribuie cu ceva la lucrare în modul lor.

 7. Ce hobby-uri ai?

În general ai un hobby ca să faci ceva bun pentru tine, poate ceva ce îţi hrăneşte mintea şi sufletul într-un mod sănătos. Este exact ceea ce fac eu cu tablourile mele. Deasemenea îmi place să fotografiez cerul, noaptea – am un mic observator în care îmi mai petrec nopţile privind galaxia Andromeda şi Orion. Dacă foloseşti o expunere de durată lungă culorile cerului devin vizibile. Am parte de o experienţă extraodinară de fiecare dată când privesc pozele şi descopăr detalii.

 8. Cum au evoluat temele pe care le abordezi?

          De fiecare dată este diferit. Câteodată îmi vine o idee în aşa fel încât ma surprinde. De cele mai multe ori este un amestec de intuiţie, experienţă şi informaţii adunate din literatură şi de pe internet. Mereu îmi pun multe întrebări când sunt în căutare de idei. Cum ne creem realitatea? Timpul este linear? Care este rolul meu aici? Dumnezeu există?

 9. Care este lucrarea pentru care esti cel mai apreciat? De ce crezi că este atât de populară?

Cel mai probabil este unul din primele mele proiecte şi se numeşte “The Crevasse”. În acel moment îmi doream să fac un videoclip despre procesul de forare într-un stop motion. Vroiam să cuprind complexitatea, munca şi provocările atunci când ai contact cu vremea incontrolabilă şi norocul din finalul procesului. Încă nu pot să înţeleg de ce a devenit atât de popular.

 10. Când mergi în diferite ţări, sunt cereri speciale ale celor din oraşul în care te afli sau doar îţi scoti uneltele şi creezi?

Lucrările mele nu sunt făcute peste noapte. Procesul poate dura până la 6 zile. Mărimea picturilor nu-mi permite să merg pe stradă, oriunde, şi să pictez – este nevoie de pregătire şi multă muncă.

 11. Care este locul tău preferat din străzile pe care le-ai pictat şi de ce?

Fiecare proiect şi fiecare loc este special pentru mine – prin urmare nu am un loc preferat sau o lucrare favorită.

 12. Ai un subiect preferat pe care îl abordezi în picturile stradale?

Picturile mele sunt prin toată lumea, deci se detaşează de ideea de limbă sau peisaj cultural. De cele mai multe ori refuz să fac ilustraţii care nu pot fi făcute în orice ţară sau cultură. Mă limitez la a ilustra elemente precum foc, apă, aer, pământ – ar fi totuşi o provocare să îl ilustrez pe cel din urmă.

 13. Ai nevoie de unelte speciale pentru a face acest tip de artă?

          Uneltele pe care le folosesc sunt disponibile oriunde în lume. Singurul obiect special pe care îl folosesc este o lentilă optică ce trebuie să fie instalată în punctul de observare potrivit. Iluzia optică nu este vizibilă pentru oricine care trece în grabă pe lângă lucrare. Această lentilă ajută publicul sa observe mult mai bine iluzia şi transforma pictura în artă tridimensională.

 14. Ce sfaturi ai pentru tinerii artişti?

Nu mă văd în poziţia de a da sfaturi altor artişti. Pot vorbi doar pentru mine şi să spun că fiecare soluţie am găsit-o singur şi fiecare greşeală făcută m-a ajutat să progresez pe calea mea mult mai mult decât ar fi făcut-o o sută de învăţători. Ştiinţa şi spiritualitatea au caile lor de a-ţi revela adevărul. Ca artist sunt în căutarea propriului adevăr şi în timp ce caut mă bazez pe propria intuiţie.

 

15. În încheiere ce ne poti spune despre tine, omul Edgar Muller?

Arta mea este inspirată din experienţa personală, aşadar vă recomand să căutaţi printre lucrările mele.

 

Traducere: Ana Dinu

Sursa foto:

www.metanamorph.com

www.zimbio.com