Consultant de stil și jurnalist de modă, Irina Markovits ne-a răspuns fără ezitări la câteva întrebări despre felul în care și-a descoperit pasiunea pentru modă și despre cariera sa.
Pe Irina am întâlnit-o mereu pozitivă, veselă, dorinică să împărtășească din cunoștințele ei, deschisă către orice provocare … un profesionist în ceea ce face. La orele pe care le predă Irina este foarte prietenoasă, are un răspuns pentru orice întrebare, o cultură generală vastă … o prezență plăcută alături de care nu poți decât să te bucuri ori de câte ori descoperi ceva nou despre modă, tendințe, stilism…
Experiența sa o recomandă, fiind prima din România care a deschis acum 8 ani o firmă de consultanță de stil – Image Matters. Dar cel mai bine ar fi să o lăsăm pe ea să ne povestească despre job-ul și pasiunea ei:
1) Când ți-ai descoperit pasiunea pentru modă ?
Cred că a apărut treptat. Inițial pentru că, în copilărie și adolescență, aveam la dispoziție reviste de modă aduse din afară, o raritate pe vremea aceea: Vogue, Marie Claire, L’Officiel… Ceva mai târziu, în timpul facultății, am descoperit fotografia de modă (primisem cadou un album al lui Jean-Loup Sieff), iar declicul s-a făcut când mi-am dat seama că, pusă în fața unor fotografii ale colecțiilor de modă, mă pierdeam în ele cu orele. Prin 2000 am descoperit recenziile lui Teri Agins, Suzy Menkes, Robin Givhan… și asta a fost!
2) Ce cursuri în domeniu ai urmat ?
După câțiva ani de activitate în jurnalism de modă, PR și marketing, am absolvit o serie de cursuri de specializare la Londra (fashion și personal styling, consultanță de stil, fashion forecasting) și la Viena (psihologia stilului), pe care le-am completat cu workshopuri de istoria costumului și make-up, cursuri de business, seminarii despre tendințe și fashion marketing și multe, multe altele…
3) Ce așteptări aveai când ai deschis prima firmă de consultanță de stil din România ?
Mă entuziasma enorm gândul că voi face pionierat, că voi deschide o nouă nișă de servicii, că găsisem formula perfectă de job pentru mine – parte modă și shopping, parte educație estetică și interacțiune cu femei, parte marketing și business. Mi-am imaginat că va fi dificil la început –și așa a și fost! – , serviciile de stilism fiind percepute ca un nice-to-have, nu un must-have pentru România.
4) Cu cine lucrezi mai bine pe partea de consultanță de stil – cu bărbații sau cu femeile?
Sunt experiențe foarte diferite, nu există “mai bine” sau “preferat”. Când lucrez cu femei, experiențele sunt nuanțate – femeile au nevoie de multe explicații, de recomandări și idei de styling, de încurajări să iasă din zona de confort propriu stilistic, inclusiv de justificări ale cheltuielilor. Interacțiunea este de mai lungă durată și de foarte multe ori se creează între noi o legătură agreabilă, rămânem prietene.
Sesiunile cu clienți sunt mai scurte și foarte la obiect, și ei au nevoie de idei de styling, de creare de ținute, le ofer informații foarte detaliate, dar punctuale (cum asortează cravata cu cămașa, care este lungimea corectă a mânecilor de sacou și de cămașă). În schimb, bărbații își analizează mai puțin emoțional deciziile de shopping: le place, le vine bine, o cumpără.
5) Ce îți cere de obicei un client când vine la tine și ce așteptări are?
Deși le formulează diferit, cei care apelează la serviciile mele de personal styling își doresc aceleași lucruri: să își contureze clar stilul, să învețe cum să creeze ținute altfel decât o făceau anterior, să înțeleagă criteriile în funcție de care să aleagă o haină într-un magazin sau cum să își construiască o garderobă mai variată…
În general, așteptările sunt cât se poate de realiste. Majoritatea înțelege că personal stylingul se desfășoară pe parcursul mai multor întâlniri, că este un proces care durează câteva luni dacă vrem un rezultat frumos, că este nevoie de exercițiu “de creativitate” zilnică. Foarte puțini pleacă de la premiza că într-o singură întâlnire rezolvăm totul sau că le dau o pastilă magică, de “stil”.
6) Care a fost cea mai mare schimbare de stil pe care ai făcut-o pentru un client ?
Am avut două astfel de cazuri. Primul a fost o clientă din Cluj, cu care m-am întâlnit cu regularitate timp de un an. Își dorea o schimbare radicală de imagine, de la pierderea a vreo 17-20 de kg până la transformarea totală a garderobei. La final, avea nu doar o siluetă fantastică și un regim de viață, de sport și de nutriție, dar își construise și o garderobă minunata și purta hainele în cu totul alt fel decât înainte, avea cu totul alt stil și altă imagine – trecuse de la unul clasic, prea decent, la unul foarte feminin, actualizat, cu multe piese statement și croieli în tendințe.
Cel de-al doilea caz, foarte delicat, a fost al unei persoane care simțea nevoia de îndrumare stilistică după ce trecuse printr-o operație de schimbare de sex. Dincolo de modificarea evidentă a garderobei, ședințele de stil cu mine nu se rezumau doar la a-i recomanda ținute sau a proba haine, ci a le încadra într-un nou stil de viață, a le da un înțeles, a nu le prezenta doar prin stricta lor funcționalitate. Rezultatul a fost emoționant…
7) Crezi că românii au devenit mai preocupați de imaginea lor în ultimii ani?
Nu cred că este o schimbare la nivel general, de masă. Anumite femei – cele care au ajuns la un anumit nivel financiar, cele preocupate oricum de aspectul lor, cele pentru care stilul vestimentar aduce și un plus profesional – pun imaginea între prioritățile lor. Cele mai multe se bucură doar de experiențele noi de shopping, de faptul că există și aici branduri internaționale, citesc bloguri sau reviste de modă, se educă stilistic, dar de aici până la a fi preocupate cu adevărat de imaginea sau stilul lor este cale lungă.
8) Moda este o industrie profitabilă în România?
Interesantă intrebare. Aș începe cu o lămurire: moda, ca industrie, nu se rezumă la locațiile de shopping (de lux sau de masă) din București și nici la atelierele, business-urile câtorva designeri, care prin muncă și talent, și-au construit un nume și o clientelă fidelă. Acestea enumerate mai sus se bucură de un flux constant de vânzări și de clienți, ceea ce le oferă un echilibru financiar.
Partea de producție propriu-zisă de modă din România este de mult timp în stand by sau chiar pe moarte, au dispărut nenumărate branduri românești, s-au închis fabrici și ateliere de producție, multe dintre meseriile modei sunt considerate neprofitabile (brodeuse, constructori de tipare, pălărieri etc)…
9) Predai cursuri la Fundația Calea Victoriei și la DallesGo. Care este diferența dintre aceste cursuri și care este scopul lor?
Cele doua cursuri au finalități și tematici diferite. Cel de la Fundația Calea Victoriei se axează doar pe zona stilului și imaginii personale, este un curs gândit pentru femeile care vor să învețe cum să se îmbrace mai bine, cum să își gestioneze garderoba, ce le influențează stilul, ce pot face pentru a-și actualiza sau transforma imaginea.
Cursul de la școala DallesGo este singurul de acest fel din România, gândit pentru viitori stiliști, visual merchandiseri sau adresat persoanelor pasionate de modă, care doresc să aprofundeze acest domeniu. Am prins în curs atât subiecte despre modă ca industrie, despre felul în care se nasc tendințele, momentele și designerii importanți ai secolului XX, dar și cum se gândește un pictorial, un moodboard, cum se lucrează cu clienți, cum gândești look-ul complet al unei persoane de la accesorii la imprimeuri…
10) Ce îți place mai mult: să faci consultanță de stil personalizată sau să predai oamenilor pasionați de modă?
Amândouă, în egală măsură, tocmai pentru că sunt atât de diferite! Cursurile de stilism și de imagine personală îmi aduc multă satisfacție, profesională și personală, le simt drept o mică contribuție la educația unei generații, dar mă și pun în contact cu persoane extrem de diverse.
Sesiunile individuale de stilism îmi plac pentru emoțiile pe care le observ în timpul întâlnirilor de stil. Nu am întâlnit până acum o femeie care, văzându-se frumoasă în oglindă, să nu capete strălucire și să nu își dorească să arate așa în fiecare zi! Pentru mine este fantastic să știu că am fost parte din acea emoție, din acel moment…
Pe Irina o puteți urmări și pe blogul personal: www.stylediary.ro