În dimineaţa în care s-a aventurat să părăsească Parisul, balerina Colette s-a trezit, ca de obicei, în cutiuţa ei muzicală. Dar ceva nu era în regulă. Perlele, colierele, brăţările şi cerceii supradimensionali îi legaseră trupul, fără ca ea să sesizeze măcar. Mâinile, gâtul şi picioarele balerinei erau înfăşurate cu lănţişoare, în timp ce degetele îi erau prinse cu inele masive, ca nişte cătuşe. Speriată, firava balerină aproape că nu putea să mai respire fără să deranjeze o bucată de rubin care îi atârna peste inimă.
Colette a rămas nemişcată câteva zile, în patul ei mătăsos, până să decidă că era timpul să rupă strânsoarea argintie din jurul încheieturilor, să îşi facă bagajele şi să plece cât mai curând şi cât mai departe, oriunde în lume.
Dar, afară din cutiuţa muzicală, Colette se descoperi străină, greu de mulţumit, goală şi pierdută, pentru că bijuteriile care o acoperiseră, din ziua în care devenise prim-balerină a cutiuţei muzicale, tânjeau după ea, privind-o melancolic.
Fără Colette, Ceaikovski s-ar fi simţit de parcă ar fi lăsat Lacul Lebedelor nepopulat, iar cutia muzicală suna din ce în ce mai fals. Perlele se împrăştiaseră pretutindeni, departe una de cealaltă, nici măcar ele nu îşi mai vorbeau. Figurile strălucitoare, cândva albe şi distinse, căpătaseră patina vulgară a unor mărgele de plastic.
Inelele se rostogoleau în agonie pe mobilier, cerceii se prindeau de draperii, urcându-se cât mai sus posibil, pentru ca apoi să se arunce, lovindu-se strident de parchet.
Ochii sensibilizaţi ai lui Colette urmăreau prăbuşirea, iar ea auzea neputincioasă cum zalele colierelor de metal preţios îi strigau numele, rupându-se una de alta.
Hotărâtă să nu înfrunte singură călătoria, Colette apucă, plină de elan, cutiuţa muzicală şi începu să strângă fiecare bijuterie pierdută prin cameră. În scurt timp, cutiuţa era din nou plină, ca la început, însă Colette avea un avion de prins, Paris – Bucureşti.
De ce totuşi, Bucureşti? Pentru că balerina Colette organizase deja, mental, un plan: să meargă într-un oraş în care bijuteriile sale să fie cele mai frumoase, cele mai căutate şi cele mai purtate.
Colette avea accesorii ca nimeni alta şi le căuta noi gâturi de ornat, noi braţe pentru decorat şi urechi frumoase pe care să le încarce cu pietre uşoare.
Câteva dintre bijuteriile pe care Colette a dorit să le ofere, pentru că singura ei cutiuţă muzicală în care trăieşte încă, a devenit neîncăpătoare, se găsesc şi mai jos.
Cât despre balerina Colette, în luna martie, urmează să se transforme într-un mărţişor, cedându-şi temporar personalitatea artistică, unei broşe-fantezie.
Cercei Colette
Brăţară Colette
Colier Colette
Mărţişor broşă Colette