Unul dintre cele mai grele lucruri pentru afaceriști este să scrie un plan de afaceri de la zero. Ai o foaie albă, goală în fața ta și nu știi cum să începi? Nu este ușor, mai ales când te gândești ca acest plan va fi baza afacerii tale și va fi de folos în următorii câțiva ani. Însă, sunt anumite lucruri care ar putea să îți ușureze munca.
Dacă nu trebuie să aplici cu planul de afaceri pentru finanțare, acest pas este numai o hartă a ta, personală. Așa că nu trebuie să te îngrijorezi cu detalii. Trebuie să te asiguri că ai o direcție și o idee despre ce ai vrea să obții. Chiar dacă îl creezi pentru a obține finanțare, ține minte că nu trebuie să fie complex. Cu cât îl păstrezi mai simplu, cu atât mai ușor de înțeles va fi. Trebuie să înțelegi că planul acesta nu este bătut în cuie și că se va adapta în funcție de alți factori care vor apărea pe parcurs.
Înainte să te apuci să scrii ceva, permite-ți puțin timp pentru a te gândi la ce îți propui. Nu trebuie să te iei după un anumit tipar, doar scrie tot ce îți trece prin minte. Nu contează ordinea, totul este să găsești cât mai multe idei interesante pe care ai vrea să le aplici în planul tău de afaceri. Aceste idei vor fi baza după care te vei ghida, iar odată ce simți că ți-ai notat tot ce vrei sa obții, ești pregătit să începi planul propriu-zis.
Rezumatul executiv implică aproape toate informațiile necesare pe care potențialii investitorii le vor solicita, pentru a determina dacă merită să investească în afacerea ta. Așa că aici trebuie să depui cel mai mare efort să sune cât mai bine posibil.
Privirea de ansamblu asupra companiei include țelul de bază al afacerii tale, odată cu produsele sau serviciile, orice bunuri tehnologice sau caracteristici unice. Aici e bine să incluzi și orice informație despre istoria companiei până în acel moment.
Misiunea și viziunea companiei este tabloul de ansamblu al afacerii. Aici trebuie să elaborezi motivul principal pentru care faci acest lucru. Apoi specifică ce sumă îți dorești să fie investită și ce îți propui să faci cu ea. O analiză a pieței pe care vrei să te desfășori și a celei concurente este neapărat necesară.
Planul de marketing este și el un punct important. Trebuie să ții minte cele 4 cuvinte ce încep cu litera P: produs, preț, plasare și promovare. Ia în considerare că trebuie să demonstrezi că vei reuși să scoți un profit sau beneficii din afacerea ta.
Structura și amplasarea părții organizatorice sunt măsuri importante care denotă cât de bine ai plănuit dezvoltarea ta viitoare. Aceasta poate să fie o simplă diagramă cu mici explicații pentru rolurile și pentru adresa operațiunii tale.
Expertiza ta și capacitățile și cunoștințele membrilor echipei tale pot să facă diferența când vine vorba despre a găsi investitori. Chiar dacă nu ai experiență, scoate în evidență orice vă va face pe tine și pe echipa ta să obțineți succesul în afaceri.
Executarea proiectelor este locul unde trebuie să adaugi ce proiecte trebuie executate pentru a obține profit. Fă o listă cu un plan pentru a le executa corect. În partea de analiza riscului trebuie să arăți că ești dispus să îți asumi riscuri și cum te-ai gândit să te ocupi de ele și să le elimini.
În planul financiar, trebuie să expui structura finanțării, ce va arăta investitorilor cum se încadrează ei în drepturile companiei. Ai grijă să listezi costurile neașteptate și proiectările financiare pe primii 5 ani. Te ajută dacă oferi o estimare realistă pentru când vei atinge pragul de rentabilitate și vei începe să generezi profit.
Șeila Memetcea
Sursa foto: