Despre explorarea aptitudinilor speciale ale copiilor

Părinţii copiilor cu talente sau interese aparte pentru anumite domenii, în momentul în care au realizat că au un copil cu o inteligență peste medie, simt cum sunt copleşiţi de un  sentiment sporit de responsabilitate.

Părinții îşi doresc să fie siguri că fac tot ce ar trebui pentru educarea şi sprijinirea copiilor, dar se tem totodată că ar putea să fie prea insistenţi faţă de cei mici.

Asemenea copii îşi doresc foarte mult să înveţe şi, uneori, nu reuşesc să obţină informaţii suficiente.

Confuzia poate să apară atunci când părinţilor li se spune că primii trei ani de viaţă sunt foarte importanţi în dezvoltarea unui copil şi, astfel, ei trebuie să se asigure că le cultivă abilităţile, ori acestea nu ar putea să se dezvolte pe deplin.

Pentru a elimina o parte din confuzie, părinţii ar trebui să înţeleagă adevărata semnificaţie a primilor trei ani de viaţă în dezvoltarea copilului şi modalităţile de a distinge între a educa şi a influenţa un copil.

În primul rând, factorul genetic joacă un rol major în inteligenţă. Ne naştem cu diferite abilităţi care pot fi dezvoltate numai în funcţie de experienţele noastre. Nu fiecare copil va deveni un Tiger Woods, indiferent de modul de antrenament la care este supus, dacă ar începe să joace golf.

În al doilea rând, în timp ce primii trei ani sunt importanţi în dezvoltarea creierului, un copil nu este condamnat la mediocritate şi eşec în cazul în care anumite experienţe nu au loc.

Creierul continuă să se dezvolte până la adolescenţă şi unele cercetări indică faptul că acest proces continuă pe tot parcursul maturităţii.

Educația

Educația unui copil se referă, așadar, și la interesele şi abilităţile acestuia. Părinţii trebuie să creeze cadrele propice pentru ca cel mic să îşi dezvolte talentul şi abilităţi de care dă dovadă.

De exemplu, dacă un copil iubeşte muzica, părinţii ar trebui să îi ofere acele oportunităţi prin care copilul să înveţe şi să lucreze cu muzica. Poate să înceapă cu studierea unui instrument, sau cu înscrierea într-un cor, sau în cadrul unui teatru muzical etc.

Totuși, copiii pot sa dea semne că sunt interesaţi doar de acele lucruri pe care le conștientizează singuri. Asta înseamnă că pentru a educa un copil, părinţii trebuie să le ofere și expunere la alte domenii.

De exemplu, un copil care este deosebit de bun la matematică, poate avea talent muzical şi se poate dovedi interesat să înveţe să cânte la un instrument.

Copiilor ar trebui să li se acorde posibilitatea de a încerca lucruri noi, dar aceştia ar trebui să fie încurajaţi spre ele, nu forţaţi să le încerce. Un copil care nu este dezvoltat foarte bine din punct de vedere fizic ar putea să fi încurajat să încerce să practice un sport, precum fotbalul sau baschetul.

Pe de altă parte, s-ar putea să nu reziste mai mult de o săptămână, pentru ca apoi să îşi dorească să renunţe, dar este foarte important ca un copil să înveţe să facă un angajament.

Influenţa

Influenţa se raportează la interesele părinţilor, înainte de cele ale copiilor. Părinţii care influenţează un copil, decid ceea ce ar fi bine pentru copilul lor să ştie, apoi fac aranjamentele necesare pentru ca acesta să înveţe respectivul domeniu.

De exemplu, unii părinţi cred că dacă îl vor convinge pe copilul lor să învețe să cânte la vioară  de la vârsta de trei ani, acesta va fi mai inteligent şi, astfel, insistă ca el să ia lecţii de vioară, indiferent dacă are abilităţi muzicale sau nu.

Părinţii care îşi influenţează copiii, consideră drept important ca acesta să înveţe să citească cât mai devreme cu putinţă, considerând asta drept un avantaj la şcoală. Acest tip de părinţi, atunci când caută să aleagă o anumită şcoală pentru copiii lor, se bazează pe reputaţia şcolii, mai mult decât pe atributul potrivirii profilului respectiv, pentru copil.

Copiii pot fi împinşi să facă un sport, nu pentru plăcerea exerciţiul fizic sau pentru dezvoltarea spiritului de echipă, ci pentru că, în viziunea unor părinți, practicarea sportului „dă bine” în cererile pentru înscrierea la liceu.

Toţi copiii trebuie să ştie că sunt iubiţi pentru ceea ce sunt şi nu pentru abilităţile lor. Acest lucru este important mai ales pentru cei supradotaţi, sau cu talente excepționale, pentru că părinţii de multe ori simt că este esenţial ca aceste abilităţi să fie maximizate, de multe ori indiferent de sentimentele copiilor şi de dorinţele lor.

Copiii care sunt influenţaţi şi presaţi pot avea probleme emoţionale, cum ar fi depresia, care poate duce la consecinţe grave, precum sinuciderea.

Sfat pentru părinţi, care este relativ simplu de aplicat: oferă copilului experienţe educative, dar nu permite ambițiilor tale de a avea un copilaş genial şi de succes, să decidă cursul vieții lui.

Sursa foto:

howtoplayviolinwithericlewis.com

kid-at-art.com

margymuses.blogspot.com