Pentru că este săptămâna 7/7 Online, ne-am gândit să facem o incursiune în spațiul virtual și să reflectăm asupra problemei identității online: ce este ea și ce înseamnă să fii autentic (sau nu) pe internet?
Facebook și Google tind să atragă tot mai multe persoane online, pe când 4Chan și alte site-uri de socializare preferă oameni doritori să jongleze cu libertatea de a-și schimba identitatea sau pseudonimul.
Înainte ca Facebook și Google să devină megaliții web-ului, cea mai cunoscută zicală era: „pe internet nimeni nu știe ce se ascunde în spatele calculatorului/ce fel de om ești.” Se pare că zilele în care oamenii puteau avea o identitatea ascunsă se apropie de final. Dar asta ar trebui să ne bucure sau dimpotrivă?
Conform spuselor lui Sheryl Sandberg, directorul biroului operațional al Facebook-ului, un număr impresionant de oameni este în căutare de interacțiuni online, sub o identitate autentică.
Scopul acestei autenticități este ca modelul rețelelor sociale să cedeze treptat. În situația actuală, felul în care ne implicăm în relația cu celălalt și în conținutul web, joacă roluri importante.
Pentru mulți, produsele Facebook și Google totalizează interacțiunile lor pe rețelele sociale. Importanța unei platforme care să ofere încredere și certitudinea că o persoană este realmente ceea ce spune despre sine că este, mai degrabă decât ceea ce vrea să pară, reprezintă un aspect delicat, care ar putea afecta succesul unei platforme online sau pe cel al unei rețele sociale.
Totuși, trebuie specificat faptul că, în mediul online, nu prea te poți pierde. Altfel spus, profilurile de Facebook și Google ID-urile sunt strâns legate de numele real al persoanei și de conexiunile reale, cât și de toată activitatea utilizatorului în cyber-spațiu.
De asemenea, Facebook crede că autenticitatea este legată și de materialele pe care oamenii le încarcă pe Internet, mai ales fotografiile, motiv pentru care tocmai a plătit 1 miliard de dolari doar pentru serviciul de distribuire a pozelor pe Internet, Instagram. Pozele fac cât o mie de cuvinte. Sunt o modalitate foarte puternică de confirmare a autenticității unei identități.
Există totuși și voci care nu sunt de acord. „Nu aș numi ceea ce există pe Facebook o identitate autentică”, spune Christopher Poole, creatorul în vârstă de 24 de ani a 4Chan, o comunitate online fondată în 2004.
4Chan se mândrește cu două tipuri de design, contrastante celui abordat de Facebook: în primul rând, cei 20 de milioane de utilizatori nu se înregistrează într-un cont pentru a participa, rămânând astfel la stadiul de anonimi. În al doilea rând, nu există arhive.
Poole, care a fost desemnat cea mai influentă persoană a timpului, în 2008, cu doi ani înainte ca Mark Zuckerberg să fie numit, de către publicația Time, bărbatul anului, crede că impulsurile comerciale date de Facebook blochează experiența online: „Mark și Sheryl au răspândit ideea potrivit căreia identitatea este autentică, o persoană fiind și în mediul online ceea ce este în viața de zi cu zi și că a avea multiple identități reprezintă o lipsă de integritate. Cred că este o greșeală.”, adaugă Pool. „Indivizii au mai multe fețe. Identitatea este strălucitoare și variată, iar comunitățile ca 4Chan există ca o relicvă a web-ului clasic”.
Aceasta poate să fie totuși considerată drept o atitudine destul de naivă, de către critici. Milioanele de utilizatori care au început să se înregistreze în mediul online în ultimul deceniu doresc un loc sigur, unde să nu existe experiențe nefaste sau comportamente distructive, precum identitatea furată sau înșelăciunile unor impostori.
Nickname-urile sau pseudonimele, indiferent de longevitatea lor (unele sunt folosite de zeci de ani) sunt considerate drept o încălcare a termenilor și a condițiilor de utilizare. Ceea ce oamenii fac acum și ceea ce vor face în viitorul apropiat, este strâns legat de propriile identități din spațiul offline.
Așadar, această libertate de exprimare are și avantaje și dezavantaje. Abilitatea de a deveni anonim a crescut uimitor de mult, deoarece oferă oamenilor control, le permite să fie creativi, să descopere ce vor să facă și care le sunt preocupările, fără nicio restricție.
Dar cum este mai corect/moral? Ție cum îți place să fii în mediul virtual: autentic sau anonim?
Isabelle Perianu
Sursa foto: