Am auzit de nenumărare ori cât este de important să ne comportăm ca nişte profesionişti la locul de muncă. Dacă vrei să avansezi, să fii luat în serios şi să fii considerat de către şef un om important pentru echipă, a fi profesionist este un lucru vital.
Dar cum definesc angajatorii acest termen? Pe lângă munca de calitate superioară şi punctualitate există mai multe lucruri pe care trebuie să le faci pentru a fi considerat un profesionist.
Din experienţă îţi dai seama cum ajungi să fii etichetat ca neprofesionist: nu duci la capăt sarcinilor sau proiectele la timp, te prezinţi nepregătit la şedinţe, întârzii în mod constant, bârfeşti cu colegii de muncă.
Alte modalităţi prin care eşti privit ca fiind neprofesionist: nu îi tratezi pe ceilalţi cu respect, le furi ideile, îi ţii în aşteptare, minţi şi nu te ţii de cuvânt niciodată.
A fi profesionist înseamnă să îţi creezi o imagine astfel încît ceilalţi să te considere de încredere şi compentent. Modurile de a crea o asemenea imagine sunt variate, în funcţie de domeniul de activitate.
Totuşi există câteva trăsături comune în ceea ce priveşte profesionalismul:
Competenţă. Eşti la ceea ce faci, ai abilităţi şi cunoştinţe care îţi permit să faci treaba bine.
Încredere. Oamenii pot avea încredere că vei ajunge la timp şi îţi vei termina munca până la data limită.
Onestitate. Spui întotdeauna adevărul.
Integritate. Eşti apreciat pentru principiile tale.
Respect pentru alţii. A trata toate persoanele cu acelaşi respect este un lucru vital la locul de muncă.
Auto-actualizare. Eşti tot timpul conştient că trebuie să îţi îmbunătăţeşti cunoştinţele şi modul de lucru.
Fii pozitiv. Nimănui nu îi plac persoanele pesimiste. Faptul că ai întotdeauna o atitudine pozitivă şi încerci să rezolvi problemele contează mai mult decât îţi poţi imagina.
Îi sprijini pe ceilalţi. Ajutorul reciproc şi critica constructivă sunt moduri de a îmbunătăţi modul de lucru al întregii echipe.
Concentrare. Nu lăsa viaţa ta privată să îţi afecteze activitatea la locul de muncă. Încearcă să laşi la uşă problemele personale.
Ascultă cu atenţie. Oamenii vor sa fie auziţi şi tu trebuie să le dai o şansă ca să îţi explice ideile.
Avantajul profesional
Dacă pui în practică cele 10 metode cu siguranţă şansele de a avea o reputaţie bună vor creşte considerabil. Acest lucru poate duce la avantaje de genul promovării pe o poziţie mai înaltă, mai multe proiecte, o poziţie sigură în perioadele în care se fac disponibilizări, respectul celor din managamentul superior.
A fi profesionist este un mod prin care îţi sporeşti încrederea şi respectul de sine, pentru a privi cu siguranţă spre viitor.
Cristina Mîrzoi