Recomandare literară: "Viaţa amoroasă", Zeruya Shalev

Cartea care a devenit numărul unu în lista de best-sellers din Israel timp de 4 luni, prezintă povestea unei tinere proaspăt căsătorită cu un soţ insipid şi a relaţiei sale extraconjugale cu un bărbat mai în vârstă. Romanul este primul din cariera scriitoarei Zeruya Shalev care a fost tradus în limba engleză şi în alte 8 limbi.

Autoarea şi-a început cariera scriind poezii astfel, în 1988 îi apare primul volum de poezie, intitulat Ţintă uşoară pentru lunetişti, iar în 1993 publică primul roman, Dansând. Pe lângă romane şi poezii, Zeruya a scris şi o carte pentru copii, intitulată Puiul Mamei.

Nu avem o descriere prea amplă a personajului principal la începutul cărţii, cu excepţia unor amănunte care o descriu pe Ya’arah ca pe o tânără haotică. În scurt timp, acţiunea se precipită spre momentele în care ne sunt expuse sentimentele subite ale lui Ya’arah faţă de Aryeh, un bărbat matur. Imediat după ce îl întâlneşte, încep o relaţie “bolnăvicioasă”.

Narată la persoana întâi, Viaţa amoroasă este o reflecţie a spiritului lui Ya’arah: este impulsivă, nehotărâtă, tragică, egoistă, lipsită de morală şi complicată.

Acţiunile personajelor sunt presărate cu multe conversaţii filosofice lungi, care uneori par superficiale şi plictisitoare, însă cititorul este ţinut în suspans de misterioasa legătură dintre Aryeh şi părinţii lui Ya’arah. Obsedată de trecutul părinţilor săi, Ya’arah ştie că poate afla detalii doar de la Aryeh, acesta fiind un prieten din tinereţe al tatălui ei. În ciuda conţinutului sexual explicit, există şi numeroase aluzii biblice şi dezbateri filosofice.

Sentimentele personajului faţă de Aryeh tind spre obsesie şi veneraţie, în contrast cu indiferenţa pe care o simte faţă de soţul său. Paralela dintre cei doi bărbaţi este evidentă; în timp ce Yonny este o fire blândă, înţelegătoare şi previzibilă, Aryeh este posesiv, misterios şi spontan.

Deşi haotică şi uneori superficială Ya’arah câştigă afecţiunea cititorului prin inteligenţă şi prin încercările dramatice de a-şi găsi propria identitate.

Romanul nu este în nici un caz o romanţă clişeică. Este o analiză riguroasă a capacităţii umane de a trece peste situaţiile tragice şi peste dezamăgiri.

Cristina Mîrzoi